Respect, een fundamenteel begrip als je op straat verder wilt komen. Ook dat is nodig in de verhouding tussen de woningbouwvereniging en de bewoners.
Ik wil geen azijnpisser of zwartkijker zijn, dus hierbij een aantal suggesties voor de Alliantie om ervoor te zorgen dat hun plannen misschien wat meer steun krijgen… daar gaan we:
- Hou op met om de pot te draaien. Vertel wat je wilt doen en vooral waarom.
- Zorg dat de plannen aantrekkelijk zijn voor de huidige bewoners en kom dan niet aan met een vogelkooitje, maar geef ons gewoon weer een fatsoenlijk vogelhuis.
- Wees eens royaal – als bewoners terug willen keren moeten ze 2x verhuizen met alle ellende van dien. Wees niet zo’n vrek en vergoed gewoon die kosten. De huidige woning is dubbel en dwars terugbetaald door de huur… waarom zou dat bij de volgende niet lukken? Die paar centen kunnen er best wel vanaf!
- Maak een deal met een verhuis en klusbedrijf zodat je de bewoners die niet veel behulpzame vrienden en familie hebben uit de brand kunt helpen.
- Vraag bewoners niet alleen een ja of nee voor de plannen maar geef ze ook inspraak bij de nieuwe woning. Zoals opties die voor eventuele meerprijs voor ze gerealiseerd kunnen worden. (En geef ze hun eigen adres terug – dan komt die brief van die vriend van lang geleden tenminste aan)
- Zorg dat bewoners die niet terug willen keren in een woning terechtkomen waar ze niet na een paar kaar weer met dezelfde situatie geconfronteerd gaan worden.
- Geef het begrip ‘passende woning’ een heldere inhoud, zorg dat de mensen weten waar ze recht op hebben en zorg ook dat ze dat krijgen.
- Geef mensen de mogelijkheid om wanneer de volgende woning hen niet bevalt – om welke reden dan ook – de mogelijkheid om alsnog terug te keren in hun eigen buurt op hun eigen adres. (uiteraard binnen redelijk termijn- voordat de bouw is afgerond)
- Maak duidelijk wat de bewoners straks aan hun positie als ‘stadsurgenten’ hebben en vertel ze precies op welke hulp ze recht hebben als het niet lukt om een passende woning te vinden.
- Definieer op een heldere manier wat het begrip ‘passende woning’ inhoud – desnoods met individuele gesprekken.
- Zorg dat bewoners zo weinig mogelijk papierwerk hoeven te verrichten en behandel ze als trouwe klanten.
- Hanteer realistische agenda’s – spiegel geen onnodig snelle trajecten voor.
- Toon respect voor de gevoelens van de bewoners. Toon begrip voor de fundamentele onrust die je iemand berokkend door hem zijn veilige haven waar hij vaak al decennia verblijft af te nemen. Mensen liggen wakker wanneer ze met sloop van hun woning geconfronteerd worden. Hun dagelijks leven wordt in ernstige mate verstoord door de onzekerheid die de veranderingen met zich mee brengen.
- Zorg dat de mensen straks geen dubbele huur hoeven te betalen in de verhuisperiode.
- Organiseer een bezichtiging van een woning die gelijkwaardig is aan de voorgestelde woning in de nieuwbouwplannen.
- Zorg dat de bewoners niet maar 1 jaar hebben om met hun urgentie verklaring een huis te vinden, maar geef ze meer tijd. Neem dat gevoel van druk weg, zodat ze niet het gevoel hebben dat ze wat dan ook moeten accepteren alleen maar om te zorgen dat ze niet in de weg zitten bij de nieuwbouw.
- Zorg dat bewoners zich gedurende een bepaalde periode als stadsurgenten kunnen inschrijven bij Woningnet. Op die manier krijgen ze een eerlijk en realistisch beeld van hun positie als woningzoekenden.
- Maak de huurgewenningsperiode wat langer b.v. 5 jaar.
Laat in de commentaren weten waarmee de Alliantie jou kan overhalen om die handtekening te zetten die ze, oh zo, graag willen hebben.